Ak chcete s vaším produktom alebo službou uspieť vo vysoko konkurenčnom podnikateľskom prostredí, prieskum trhu a analýza konkurencie by mali byť základnými vecami, ktorým venujete pozornosť. Prečo sú tak dôležité a ako ich vykonať správne?
Prieskum trhu by ste mali vykonať ešte pred tým, ako vôbec začnete riešiť realizáciu vašich produktov alebo služieb. Totižto, môže sa ukázať, že uplatnenie sa v danom odvetví by pre vás bolo príliš komplikované, až nemožné. Ako postupovať pri prieskume trhu a analýze konkurencie, aby ste získali relevantné výsledky?
Ujasnite si svoju cieľovú skupinu
Skôr, než začnete pátrať po konkurencii, detailne si zanalyzujte svoj vlastný podnikateľský plán. Dôležitá je predovšetkým vaša cieľová skupina. Existuje vôbec? Komu plánujete predávať vaše produkty či služby? Mnohí začínajúci podnikatelia si myslia, že prišli na unikátny nápad, ktorý jednoducho nemá žiadnu konkurenciu.
Otázka však znie – ak nemá konkurenciu, má vôbec nejakú cieľovú skupinu? Samozrejme, možno ste prišli na svetoborné riešenie. Avšak, pravdepodobnosť, že podobná vec už nenapadla aj niekomu inému, je veľmi malá.
Pri stanovovaní cieľovej skupiny si presne spíšte, ako vyzerá váš ideálny zákazník. Aký je približne jeho vek, aké má záujmy a aká je jeho motivácia, aby si kúpil váš produkt? Tieto dáta sú východiskom pre ďalšie analýzy a postupy.
Zistite, kto je vašou konkurenciou
Prieskum trhu a analýza konkurencie v prvom rade spočíva v nájdení vašich konkurentov. Tí sa delia na priamych a nepriamych. Za priameho konkurenta môžete považovať firmu, ktorá predáva tie isté alebo veľmi podobné produkty ako vy, rovnakým spôsobom. Povedzme, že máte portál na predaj lístkov na slovenské koncerty. Vašou priamou konkurenciou sú iné portály, ktoré taktiež predávajú lístky na slovenské koncerty. Nepriama konkurencia síce nemusí ponúkať rovnaké služby a produkty ako vy, avšak uspokojuje rovnakých zákazníkov.
V tomto prípade by to mohol byť stánok na námestí, v ktorom sa predávajú lístky na koncerty.Ako robiť prieskum trhu a analýzu konkurencie? Najjednoduchším spôsobom je zadať kľúčové slová týkajúce sa vašich produktov a služieb do vyhľadávania Google. V prípade portálu predávajúceho lístky na koncerty by to mohli byť slová „lístky na koncerty“, „slovenské koncerty“ a podobne. Detailne si prejdite všetky výsledky vyhľadávania a zapisujte si zistených konkurentov.
Zistite, čo ponúka vaša konkurencia
Poriadne zanalyzujte webové stránky vašich konkurentov a skúmajte, čo konkrétne predávajú. Ponúkajú lístky na slovenské koncerty, no naviac majú vo svojej ponuke aj lístky do divadla či na iné akcie? Pátrajte, prečo je to tak a aké majú na to dôvody. Možno prídete na zistenia, ktoré dokážu posunúť aj váš biznis.
Praktický tip – ak analyzujete podnikanie slovenských konkurentov, dobrým nástrojom je portál Finstat. V prípade, že vaša konkurencia predáva produkty alebo služby ako spoločnosť s ručením obmedzeným, viete si pozrieť detailný prehľad jej výnosov, zisku a ďalších užitočných údajov za jednotlivé roky. Dokážete tak odhadnúť, aký má daná sféra podnikania potenciál a ako sa vašim konkurentom darí.
Skúmajte predajné taktiky a ceny
Ako vaši konkurenti motivujú zákazníkov ku kúpe? Používajú určité formy zliav alebo výhodných ponúk? Koľko stoja ich produkty či služby? Aké marketingové kanály využívajú na propagáciu? Akou formou riešia branding? Analýzou týchto otázok dokážete ľahko identifikovať, aké taktiky budú fungovať aj na vašu cieľovú skupinu a naopak, čo nemá zmysel skúšať. V prípade, že podnikáte v oblasti predaja produktov, preskúmajte aj ceny za dopravu. Práve tie výrazne ovplyvňujú rozhodnutie potenciálnych zákazníkov, či nakúpia alebo nie.
Analyzujte sociálne siete
V dnešnej dobe zohrávajú sociálne siete významnú úlohu v marketingu a komunikácii so zákazníkmi. Využívajú vaši konkurenti sociálne siete? Aké príspevky na nich publikujú? Ako komunikujú? Všímajte si, aký obsah má najviac interakcií. Hľadajte vzorce, čo funguje a ako to využiť vo svoj prospech. Robte si poznámky.
Spíšte si silné a slabé stránky
Po tom, ako nájdete všetkých vašich konkurentov, zanalyzujete ich webové stránky, marketingovú komunikáciu, predajnú stratégiu a sociálne siete, prichádza najdôležitejší bod – SWOT analýza. Tá spočíva v tom, že ku každému konkurentovi si spíšete jeho slabé stránky, no zároveň aj silné stránky. Túto analýzu vykonajte taktiež pre svoju vlastnú firmu alebo projekt.
Porovnajte získané výsledky a na základe všetkých dát by ste mali mať jasný vzorec, čo funguje, kde sú tzv. „diery na trhu“ a ako čo najefektívnejšie predbehnúť konkurenciu. Teraz vám už stačí len jednotlivé riešenia pretaviť do reality.
Prieskum trhu a analýza konkurencie by mali byť vykonávané pravidelne, minimálne raz ročne. Totižto, trh sa neustále vyvíja a aj konkurencia sa mu prispôsobuje. Môžete tak mať istotu, že nebudete pozadu a rýchlo sa zosúladíte s novými trendmi.
Použite zdroje :